יצירה והפקה של מוצרי תוכן, אומנות והשראה

קריאה בספר היא דרך נהדרת לעזור לילדים ללמוד על העולם שהם חיים בו, להבין אותו טוב יותר, ובעיקר להבין את עצמם, רגשותיהם ותגובותיהם לחוויות שהם עוברים ולמציאות סביבם, גם – ואפילו במיוחד – כאשר המציאות איננה נעימה להם.

יש נושאים שמאוד קשה לשוחח עליהם באופן גלוי. מצד אחד חוויה של תגובת המצוקה עלולה ליצור אצל ילדים צעירים חשש שהוא איננו גיבור או בוגר מספיק כדי להתמודד.  מצד שני, לפעמים ילדים מתביישים לדבר על מצוקותיהם כי הם חוששים להכביד על המבוגרים המתמודדים עם המצוקה אף הם. לעתים הם אינם יודעים ממש מאין נובעת המצוקה שלהם, והתחושות הופכות לבעיות התנהגות או דפוסי התנהגות אחרים בעלי אופי שלילי.

כאשר הילד או הילדה חשים שמשהו לא בסדר, אבל הם אינם מסוגלים לתמלל את תחושותיהם, נוצרת אצלם תחושת ערפול שרק מגבירה את המצוקה. הספרות הטיפולית לילדים מספקת להם מענה ועוזרת להם להבין, להתמודד, להכיל.

המענה הוא רחב ורב ממדי אם רק זוכרים שחשוב מאוד שהספר ישמש כתמריץ לשיחה ולא כתחליף לשיחה:

משפט המפתח הוא – להשתמש בספרים הטיפוליים לילדים כדי להציג בפניהם אסטרטגיה יעילה להתמודדות עם מצב מצוקתי. כשמשתמשים היטב בספרים הטיפוליים הם יכולים ממש להיות כלי לריפוי ולהרגעה. הם יכולים לקדם את ההבנה של הילדים, לספק להם הקשרים ולעודד שיחה פתוחה, גלויה ומעצימה בין ילדים להוריהם, ובין ילדים למטפלים שלהם.

כיצד להפיק תועלת מרבית מספרות טיפולית לילדים

להלן כמה תובנות שיעזרו לכם בשני היבטים משלימים: א – כיצד לבחור את הספרים הטיפוליים המתאימים ביותר, ו-ב – כיצד להשתמש בספרות הטיפולית כדי להשיג תוצאה טיפולית מיטבית.

א.  כיצד לבחור את ספרים הטיפוליים המתאימים ביותר

הקריטריונים שצרכים להתקיים כדי שספרות טיפולית תהיה איכותית ואפקטיבית הם כדלקמן:

ב – כיצד להשתמש בספרות הטיפולית כדי להשיג תוצאה טיפולית מיטבית.

  1. זיהוי. זהו יחד עם הילדים את הבעיה המתוארת בספר, הגדירו אותה ושוחחו עליה. היא צריכה להיות משמעותית, מעניינת ומתאימה לילדים.
  2. סיעור מוחות. עודדו את הילדים לחשוב על פתרונות אפשריים. הקשיבו להם וכבדו את כל הרעיונות שהם מעלים. שמרו תיעוד של כל הפתרונות שהם הציעו למקרה שהם ירצו לנסות ליישם יותר מפתרון אחד בעתיד.
  3. בחירה. עזרו לילדים לבחון את היתרונות והחסרונות של הפתרונות השונים, ואז בחרו פתרון אחד מועדף מביניהם.
  4. חקר ויישום. תנו לילדים לאסוף את המשאבים שהם זקוקים להם, ואז, אם הדבר אפשרי, יישמו איתם יחד את הפתרון שהם הציעו.
  5. הערכה. יחד עם הילדים בחנו את התוצאה של היישום, ודונו ברמת ההצלחה המושגת. אם הדבר אפשרי ומתאים, דונו באפשרויות השונות לערוך שינויים ו/או התאמות בפתרון המיושם כדי לשפר תוצאות בפעמים הבאות, או עודדו אותם לנסות פתרונות נוספים.

שיטה זאת לפתרון בעיות מספקת פתח לדיון על הבעיה המוצגת בספר המעיבה על אושרו של הילד.  הדיון הפתוח, הגלוי והכן הכרחי לתמיכה בילדים במצבים של טראומה, אובדן, התמודדות וקשיים, ומספק להם כלים להתמודדות עצמאית, מחזקת ומעצימה, אם יהיה צורך בכך בעתיד.